Bieke Depoorter

©Bieke Depoorter ©Bieke Depoorter

(BE, °1986)

> Agata

In ‘Agata’ verkent Bieke Depoorter de complexiteit van de fotografische onderneming, worstelend met de relatie tussen fotograaf en onderwerp. Ze duikt diep in een werkdynamiek met een jonge vrouw die ze ontmoet in een stripclub in Parijs. Hierdoor ontstaat een alternatief universum, dat wellicht meer vragen dan antwoorden oplevert. Het project brengt zowel het verhaal van ‘Agata’, op zoek naar haar identiteit, als van Depoorter, die experimenteert met de kwetsbaarheid van het fotografische auteurschap. Bovenal is dit project het product van een fotograaf en een onderwerp die er bewust mee instemmen om ‘elkaar te gebruiken’. Depoorters beelden worden gecombineerd met persoonlijke aantekeningen van ‘Agata’ en fragmenten uit brieven die ze elkaar schrijven. Constante dialoog en zelfreflectie vormen een belangrijk aspect binnen dit project. 

Gaandeweg nemen beiden de identiteit van ‘Germaine’ over. Zij is de overleden eigenares van het huis aan de rand van Parijs waar ‘Agata’ een tijdje heeft gewoond. Na het vinden van haar dagboeken, de zeven urnen van haar overleden katten, foto’s, video’s, kledij en lange lijsten met nog te bekijken films, beelden Bieke en ‘Agata’ zich in hoe het zou zijn Germaines leven te leiden. Ze verkleden zich als de oude dame en trekken samen de stad in.

Terug naar overzicht

Zes weken lang laten fotografen een interactief spoor van beelden na op verrassende binnen- en buitenlocaties die foto’s met elkaar verbinden
Ontdek onze route